Rozhovor o právní odpovědnosti za covid a našich korunovačních klenotech ve Vídni
Videorozhovor o Lence Bradáčové, činnosti pro cizí moc a právu na odpor
Kolik stojí Moravec? Česká televize klame a zatlouká
Datum: 09.11.2009 Ústavní soud a moc |
I soudy svými rozhodnutími vstupují do politiky. Z povahy věci je nejpolitičtějším soudem Ústavní soud, jelikož má pravomoc rozhodovat o věcech, které se politiky dotýkají. Navíc je nekontrolovatelný s výjimkou oblasti lidských práv, kde se lidé, jež Ústavní soud protiprávně poškodil, mohou obrátit na Evropský soud pro lidská práva. Proto v Evropě platí zásada sebeomezení ústavních soudů, aby soud |
Datum: 30.10.2009 Prezident, vláda a odpovědnost |
| Prezidentu je občas upíráno právo na svébytný politický postoj poukazem na jeho údajnou neodpovědnost. Byť ústava v jednom článku hovoří o neodpovědnosti prezidenta, je nutné číst ústavu celou. Prezident má zvláštní právní odpovědnost za velezradu a od roku 2013 i za hrubé porušení ústavy. Ústavní soud jej na základě žaloby Senátu může sesadit. Naopak o vládě ústava říká, že je odpovědna, neboť zá |
Datum: 27.10.2009 Benešovy dekrety – včera, dnes i zítra? |
Lisabonská smlouva nemůže změnit důsledky poválečných rozhodnutí přijatých dle Benešových dekretů jako mimořádného opatření po porážce Německa. Problémem však je, že Benešovy dekrety nejsou mrtvé. I dnes jsou podle nich vydávána rozhodnutí, která dopadají na majetkové poměry. Je to důsledek toho, že po válce nebyl správní aparát konsolidovaný. Často docházelo k zabavení majetku bez vyřízení žádost |
Datum: 16.10.2009 Spor o prezidenta je spor o dělbu moci |
V debatě o ratifikaci Lisabonské smlouvy uvedl Zdeněk Jičínský v textu Prezident Klaus jedná protiústavně (Právo 13. 10. 2009 s. 6), že Parlament je u nás nejvyšším státním orgánem. Vychází z formy vlády shromáždění a koncepce Jeana-Jacquese Rousseaua o jednotě státní moci, jež byla uplatňována marxistickou teorií státu a u nás ústavně zavedena roku 1960. Dosud funguje v Rousseauově vlasti - Švýca |
Datum: 13.10.2009 Členství v redakční radě |
Lidové noviny (9. 10. 2009 s. 5) přinesly text Žalobci se ve svém časopise bijí o Čunka o odvolání Jana Laty z redakční rady právnického časopisu Státní zastupitelství. Ovšem zmiňovaný časopis patří vydateli a ten rozhoduje o obsazení členů redakční rady. Žádný boj se o konkrétních kauzách na redakční radě nevedl, jelikož jde o teoretický časopis. Členem redakční rady jsem se stal s představou, že |
Datum: 12.09.2009 Chceme volit |
Byť Ústava říká, že Ústavní soud je vázán ústavními zákony, někteří ústavní soudci se zmocnili práva je rušit. Respektive si přisvojili právo, že dle své libovůle určí ústavní zákony, které chtějí dodržovat a které dodržovat nechtějí, za ústavní zákony považovat nebudou. Zastánci tvrzení, že Ústavní soud může rušit ústavní zákony, vychází z toho, že Ústava je nad ústavními zákony, byť jejich právn |
Datum: 04.09.2009 Ústavní soud a soustředění moci |
Usnesení Ústavního soudu o odkladu prezidentova rozhodnutí vyhlašujícího volby potvrdilo tendenci této instituce posilovat svou moc. Ústavní soud využívá situace, že Ústava neřeší přezkum jeho možných neústavních rozhodnutí. Kontrolu porušování práva našim Ústavním soudem vykonává Evropský soud pro lidská práva jen v úzké oblasti základních práv a svobod, kde již byla opakovaně konstatována pochyb |
Datum: 03.09.2009 Demokracie není hra |
Jan Kalvoda v textu Změna pravidel v průběhu hry je švindl (Právo 31. 8. 2009 s. 6) přirovnává pravidla demokratického státu k fotbalu. Brojí proti předčasným volbám tvrzením, že jak nelze zkrátit fotbalový zápas uprostřed hry, tak nelze zkrátit ústavním zákonem funkční období Poslanecké sněmovny a umožnit voličům rozhodnout. Ovšem správa státu není hra. Jen hlupák pokračuje ve stavbě čtyřposchoď |
Datum: 25.08.2009 Střet ideologií či kultur? |
Vzájemné vyhoštění diplomatů Ruska a ČR bylo komentováno v předvolební kampani a zatížilo vzájemné vztahy, vše podbarveno výročím okupace 1968. Od r. 1993, kdy Samuel Huntington vydal text Střet civilizací? v časopise Foreign Affairs, je zřejmé, že konflikty ideologií směřují ke konfliktům kultur. Huntigton identifikoval 7-8 velkých civilizací, které mají jiný hodnotový základ a mezi sebou soupeří |
Datum: 06.08.2009 Akademie věd má smysl |
Spor o rozpočet Akademie věd otevřel diskusi o celkovém postavení akademie. Po listopadu 1989 odpůrci akademie spatřovali budoucnost výzkumu především na vysokých školách a akademii považovali za zbytečnou. Přesun základního výzkumu na vysoké školy se plně nezdařil, byť se významně posílil. Vysoké školy zůstávají především vzdělávacími institucemi, i se zřetelem ke vzniku nových vysokých škol, kte |
Datum: 25.07.2009 Posilujme voliče |
| Jan Wintr v textu Přímá volba poslanců? (Právo 15. 9. 2010 s. 6) kritizuje naše stranictví z pohledu sestavování kandidátek. Chybu vidí v krajských orgánech a spásu v soustředění moci do stranického centra, které má sestavovat kandidátky do Parlamentu. Od 20. století se ve stranách objevují tendence soustředit rozhodování do centrální skupinky, kde určující vliv nemají velké volené orgány strany, |
Datum: 18.06.2009 Jmenování a odvolávání vedoucích státních zástupců |
Jmenování severočeského krajského státního zástupce Jiřího Křivance ministryní spravedlnosti Danielou Kovářovou na návrh pražského vrchního státního zástupce otevřelo diskuzi o ustanovení vedoucích státních zástupců. Křivanec byl v únoru 2009 z funkce odvolán předchozím ministrem. Odvolání bylo výrazným zásahem ministra do státního zastupitelství. Dřívější ministři totiž nevyužívali možnost odvola |
Datum: 01.06.2009 Extremismus a terorismus |
Vzrůst politického extremismu u nás, především z pozic českého nacionalismu, vede k debatě o novém návrhu na rozpuštění Dělnické strany. Boj proti němu je vládní priorita. Zmiňuje se násilí na některých shromážděních i žhářství ve Vítkově. Ovšem politický extremismus není totožný s politickým terorismem. Extremistické postoje mohou být blízké části populace, která může většinově odmítat násilí a j |
Datum: 20.05.2009 Ratifikace lisabonské smlouvy |
| Aleš Gerloch (Odpůrci Lisabonu..., Právo 11. 5. 2009) uvedl jako možnost při prezidentově nechuti ratifikovat lisabonskou smlouvu jeho obžalobu pro velezradu či dočasné přesunutí jeho pravomocí na předsedu vlády a Poslanecké sněmovny. Prvotní sjednání i konečná ratifikace mezinárodních smluv je ústavním právem prezidenta. V parlamentní republice je dělba moci. Jsou-li určité působnosti svěřeny pre |
Datum: 18.04.2009 Změna zákona o státním zastupitelství |
Ministerstvo spravedlnosti připravilo změnu jmenování a odvolání vedoucích státních zástupců. Byť po pádu vlády návrh nepostoupí do Parlamentu, lze vítat změnu jmenování a odvolání tak, že se na něm podílí vždy dvě osoby a v případě nejvyššího státního zástupce prezident a vláda. Návrh ruší právo ministra samostatně odvolat vedoucího státního zástupce. Nutnost souhlasu dvou subjektů na změně vedou |