Rozhovor o právní odpovědnosti za covid a našich korunovačních klenotech ve Vídni
Videorozhovor o Lence Bradáčové, činnosti pro cizí moc a právu na odpor
Kolik stojí Moravec? Česká televize klame a zatlouká
Datum: 11.07.2011 Prostupnost právnických povolání |
| Článek Žalobci o nové kolegy z advokacie nestojí, libují si prý v klientelismu (Právo 7. 7. 2011) obsahuje názor vedení Nejvyššího státního zastupitelství na výběr státních zástupců jen z čekatelů státního zastupitelství, připuštěn je i příchod soudců. Prostupnost povolání soudců, státních zástupců, advokátů, notářů a exekutorů včetně čekatelů, asistentů, koncipientů a kandidátů zavedl Parlament v |
Datum: 25.06.2011 Chorvatsko – ústavní problém |
S přistoupením Chorvatska do Evropské unie je debata o schvalování jeho přístupové smlouvy společně s výjimkou o závaznosti Listiny základní práv EU jen v souladu s úpravou těchto práv u nás. Jsou dohady, zda může opozice zkomplikovat přijetí Chorvatska, protože má většinu v Senátu a nesouhlasí s výjimkou k Listině práv. Ústava stanoví, že souhlas Parlamentu ústavní většinou nebo lidu v referendu s |
Datum: 15.06.2011 Právo na stávku |
Stávky a demonstrace od 19. století doprovázejí dějinné události. Stávka neslouží jen k prosazení sociálních práv zaměstnanců. Je formou boje proti držitelům moci státní i ekonomické. Roku 1905 se stávkovalo za volební právo, v říjnu 1918 za Československo a v listopadu 1989 za demokracii. Dnes právo na stávku zakotvuje Listina práv a svobod. Podrobněji zákon upravuje stávku z kolektivního vyjednáv |
Datum: 12.06.2011 Fišer byl slušný člověk |
Exmajitel Diag Human Josef Šťáva prohlásil, že bývalý ministr zdravotnictví Bohumil Fišer 2000-02, který zemřel 21. 3. 2011, prý po něm žádal úplatek. S obviněním přišel po smrti Fišera, kdy už se nemůže bránit. Kdo Bohumila Fišer znal, ví, že šlo o člověka, jenž netoužil po bohatství, nezajímaly jej drahé obleky ani auta. Zná-li někdo jednání Bohumila Fišera a Josefa Šťávy a kritériem pro něj nen |
Datum: 10.06.2011 Island příkladem |
Dne 7. 6. 2011 začal proces s bývalým islandským premiérem Geirem Haardem, neboť neudělal vše potřebné k řešení finanční krize na Islandu. Proces před zvláštním soudem 8 poslanců a 7 soudců je příklad právní odpovědnosti členů vlády. Ne jen politické odpovědnosti jako u nás, kdy vládě stačí většina v Poslanecké sněmovně a nemusí se ničeho obávat. Politická odpovědnost je z hlediska právního neodpo |
Datum: 02.06.2011 Odpovědnost držitelů moci |
Úřad pro hospodářskou soutěž udělil v květnu 2011 pokutu Liberci za špatné veřejné zakázky. Smysl této pokuty městu je pochybný, pokud nebude vyvozena odpovědnost konkrétních osob. Jestli město jen zaplatí pokutu, zatíží daňové poplatníky a fakticky nepostihne viníky. Zákon umožňuje vymáhat takové pokuty následně po těch, co je způsobili. Zaměstnanci obce odpovídají za škodu, kterou obcí způsobí, |
Datum: 28.05.2011 Přímá volba prezidenta |
Přímá volba prezidenta se zpochybňuje tím, že jsme parlamentní republikou, proto má být prezident volen parlamentem, jinak by musel být rozšířen rozsah jeho pravomocí. Ovšem rozsah práv orgánů nezávisí na způsobu jejich ustavení. V Evropě jsou prezidenti voleni občany v mnoha parlamentních republikách a jejich pravomoci jsou slabší (Irsko) než našeho voleného parlamentem. Naopak prezident americký |
Datum: 26.05.2011 Státní zástupce není pošťák |
Veřejnost vnímá státní zastupitelství jako bojovníka proti zločinu spolu s policií, což plyne z řízení před soudem, kde symbolicky státní zástupce stojí na protilehlé straně proti obžalovanému. Ale před soudním řízením probíhá přípravné trestní řízení, v němž státní zástupce dozoruje činnost policie a musí respektovat i práva obviněných. Je logické, že se občas dostává do střetu s policií či médii |
Datum: 21.05.2011 Účel prostředky nesvětí |
Nejvyšší státní zástupce navrhl 9. 3. 2011 ministru spravedlnosti odvolání vrchního státního zástupce v Praze Vlastimila Rampuly. Návrh na odvolání je legitimním vyjádřením názoru vyšších funkcionářů na to, s kým chtějí spolupracovat. Ale návrh na odvolání musí obsahovat obhajitelné argumenty. Účel nesvětí prostředky. Pavel Zeman navrhl odvolání i z důvodu podpisu protokolu o porozumění mezi kazašs |
Datum: 17.05.2011 Vyloučíme se z Schengenu? |
Ministerstvo vnitra 12. 5. 2011 překvapilo návrhem na vyloučení některého státu ze schengenského prostoru. Lidé spojují Schengen se zrušením kontrol na hranicích. Ale členství obsahuje i řadu důležitých zásad pro předávání policejních informací v boji proti kriminalitě, od pátrání po kradených autech až po pátrání po osobách. Vyloučení některého státu ze Schengenu znamená obnovení kontrol hranic, |
Datum: 12.05.2011 Ústavní soud jinak? |
Možnost změny pravomocí či způsobu ustavení každého státního orgánu, včetně Ústavního soudu, je legitimní, pokud bude dosažena demokratickými pravidly. Rozdělení moci mezi jednotlivé státní orgány je věcí suveréna, kterým je v demokracii lid. V demokracii je Ústavní soud kritizovatelný jako každý jiný orgán. Jen totalita vylučuje veřejnou kritiku státních orgánů. Rozhodnutí Ústavního soudu jsou ča |
Datum: 07.05.2011 Restituce majektu církví |
| Po pádu komunismu přistoupilo Československo k rozsáhlé restituci majetku zestátněného po roce 1948. Důvodem bylo i to, že v Československu proběhlo vedle Sovětského svazu největší zestátňování. Církevní restituce ukazují, že 22 let po pádu komunismu velké majetkové přesuny neskončily. Restituce napravují křivdy. Vždy však platilo, že napravují jen některé křivdy a občas mohou způsobit nové problé |
Datum: 27.04.2011 Bohoslužba není nástroj politiky |
V Krupce se 9. 4. 2011 levicoví aktivisté pokusili zabránit průvodu Dělnické strany sociální spravedlnosti uspořádáním náboženského shromáždění. Církve pro výkon náboženských úkonů nemusí shromáždění předem oznamovat. Tato výhoda se vztahuje na výkon náboženských funkcí, ne pro jiné účely. Privilegium církví plyne ze zkušenosti, že při výkonu kultu i pod širým nebem nedochází k narušení veřejného |
Datum: 14.04.2011 Prezident a změny vlády |
V parlamentní republice je vláda parlamentu odpovědná, ale na rozdíl od formy vlády shromáždění není jeho výborem a není parlamentem volena. Významné postavení při jmenování a odvolávání členů vlády má prezident republiky, bez něhož se nikdo členem vlády nestane ani z ní neodejde. Tato rozhodnutí prezidenta nejsou kontrasignována premiérem a prezident je za ně právně odpovědný pro velezradu v rámc |
Datum: 11.04.2011 Politiku změní změna voleb |
Náš politický systém vede k častým vládním krizím. Od roku 1992 se vystřídalo 11 vlád. Naposledy dokončila funkční období vláda Miloše Zemana 1998-2002. Volební systém produkuje obvykle pět stran v Poslanecké sněmovně. Vedle stran založených na tradičních ideologiích se dostane do Poslanecké sněmovny vždy nová strana, se kterou někteří spojují spásu politiky - Unie svobody, Zelení, Věci veřejné. T |