Rozhovor Parlamentní listy 28. 12. 2023
Kolik stojí Moravec? Česká televize klame a zatlouká
Kdo jezdí vlakem, vidí nebetyčný rozdíl mezi hlavním nádražím v Praze, Pardubicích a nádražím v Brně. Nové nádraží postavila i Vídeň. V říjnu 2016 budou Brňané hlasovat v referendu, které navrhli lidé, jež hodnotím jako odpůrce rozvoje Brna. Tito lidé chtějí potopit možnost vybudovat v Brně nové nádraží, jak bylo naplánováno společně s autobusovým nádražím a kde s tím počítá platný územní plán. Brno potřebuje propojení autobusové regionální dopravy a dopravy železniční, aby cestující, který přijede do Brna z Prahy či Vídně mohl nastoupit do autobusu, jenž jej doveze do Černé Hory nebo Kyjova. Navíc je nutné podzemní parkoviště. Brněnské nádraží není jen pro Brňany. Již od dob Československa je plánováno posunutí nádraží do prostoru u dnešního autobusového nádraží Zvonařka. Z Jundrova se lze dostat na Zvonařku do prostoru plánovaného nádraží autobusem 44/84. Toto nádraží umožní rozvoj jihu Brna a stát by mohlo již v roce 2035.
Proti tomu ANO, Strana zelených a Žít Brno schválily konání referenda ve snaze podpořit variantu nádraží Pod Petrovem. Referendum je založené na lži. Otázky vytváří dojem, že snad by bylo zachováno hlavní nádraží v současné poloze. Nebylo. Nádraží by bylo posunuto pod Petrov na Nové Sady. Protože referendové otázky vyvolávají dojem, že bude zachováno stávající nádraží, je to lžireferendum. Ze stávajícího nádraží by zůstala současná budova, kterou by užíval málokdo, protože nástupiště budou podstatně posunuta. Nepřekvapuje mne to, neboť Žít Brno podvedlo voliče ve volbách, když umístilo na své kandidátky do komunálních voleb v Brně lidí, kteří v Brně nebydlí, což je zákonná nutnost. Hnutí ANO a Strana zelených asi vidí možnost pumpnout stavební firmy v rámci obřích betonových zakázek. Varianta Pod Petrovem je dražší v řádu desítek miliard korun. Že jde o podporu betonové lobby, dokazuje to, že varianta pod Petrovem počítá s 12 km tunelů.
Varianta Pod Petrovem zasáhne severozápad Brna, který je hodnotný pro bydlení, včetně Jundrova. Z Brna má totiž vycházet nová vysokorychlostní železnice do Prahy. Varianta U řeky Svratky počítá s jejím vedením na jih Brna k dálnici a poté na Vídeň a Prahu při současných dálnicích. Varianta Pod Petrovem prosazovaná Zelenými a Žít Brno počítá s trasou k Žebětínu přes Jundrov, což je drahé a stavebně náročné. Označuji ji jako variantu tunelářů.
Železnice má tunel opustit ze skály pod Wilsonovým lesem nad ulicí Žabovřeská. Pak překročí mostem ulici Žabovřeskou, řeku Svratku a ulici Veslařskou a dalším tunelem zajede pod Juránku. Jundrovská radnice nechce dovolit na Juránce bytovou výstavu, ale stavba železnice ji asi nevadí. Stavba nového hlavního nádraží a vysokorychlostní tratě spolu úzce souvisí a trať by mohla být zprovozněna již v roce 2041 nebo v pesimistické variantě 2051. Je evidentní, že výstavba tunelů bude trvat přes 10 let a Jundrov při ulici Veslařské dopravně zlikviduje. Stavět se budou nejen tunely, ale plánované jsou i rozsáhlé plochy jako nástupiště záchranářů pro případ nehody v tunelu.
Jak je zelená jundrovská rada směšná dokazuje Jundrovský zpravodaj 3/2016, kde se vede debata, zda má být přes Svratku silniční most. Že má vzniknout železniční most, Jundrovský zpravodaj zamlčuje. I zelená jundrovská rada na zasedáních zastupitelstva mlčela. Každý zná rozdíl mezi zátěží okolí při stavbě rodinného domu a při stavbě dlouhého tunelu, jehož výstavba bude probíhat asi 10 let. To, co brněnské vedení Zelených, Žít Brno a ANO připravilo pro obyvatele Veslařské a celého Jundrova hodnotím jako: ZELENÁ VRAŽDA JUNDROVA. Kdo chce podpořit rozumnou variantu nádraží U řeky Svratky a odmítnout drahou variantu železnice přes Jundrov, v referendu zvolí NE nebo se jej neúčastní a ve volbách nedá hlas Straně zelených, hnutí ANO a Žít Brno, které se spojilo s TOP09.