Datum: 26.06.2013
Nelze stíhat poslance za rezignaci
Nejvyšší soud 16. 7. 2013 rozhodl, že na jednání bývalých poslanců Petra Tluchoře a Marka Šnajdra se vztahuje materiální poslanecká imunita. Stejně to dopadá i na bývalého poslance Ivana Fuksu. Nejvyšší soud respektoval ústavu a svou judikaturu. Jeho rozhodnutí je správné. Nelze připustit porušování ústavy, byť by se to dělo v rámci mediálně vítané protikorupční kampaně.
Na jednání poslance v Poslanecké sněmovně, kterými Tluchoř, Šnajdr a Fuksa byli až do své rezignace, platí materiální imunita. Tedy, že za svou rezignaci jako projev poslance nemůže být poslanec vůbec stíhán. To jasně vyjádřilo
usnesení Nejvyššího soudu z 3. 10. 2012 v kauze poslance Víta Bárty, jež konstatovalo, že za projev poslance v Poslanecké sněmovně, který je pokryt touto materiální imunitou, nelze považovat jen ústní vystoupení, ale i jiné jednání jako poslance v Poslanecké sněmovně. Přičemž rezignovat na mandát může poslanec vystoupením na plénu Poslanecké sněmovny nebo doručením písemné rezignace předsedkyni Sněmovny, což je též v sídle Poslanecké sněmovny. Orgány činné v trestním řízení mají znát právo, včetně práva ústavního. Pokud nepostupují dle práva, je to vada. Státní orgány, včetně orgánů činných v trestním řízení, musí dát přednost právu, před mediální slávou. Nikdo není nucen vykonávat funkci poslance, když nechce. Každý poslanec může rezignovat kdykoliv a z jakýchkoliv důvodů. Rozhoduje tím o sobě, ne o jiných. Akt rezignace na mandát podléhá materiální imunitě a ne kuratele výkonné moci, kam patří policie i státní zastupitelství. Pokud současná úprava někomu nevyhovuje, je v právním státě možné ji změnit jen novelou ústavy v Parlamentu, nikoliv nedodržováním ústavy.
Jsme v době, kdy je v zájmu mediálních kampaní snaha obětovat určité hodnoty. Bylo tomu tak ve Spojených státech amerických po 11. září 2001, kdy se za Bushovy vlády prosazoval názor, že boj proti terorismu musí být veden i za cenu nedodržování práv garantovaných ústavou. Proto byla zřízena věznice na Guantánamu, což je formálně kubánské území pronajaté roku 1903 USA mimo jurisdikci civilních amerických soudů. Ovšem je správné odmítnout snahy, že účel světí prostředky, v rámci protikorupční kampaně u nás. Boj za svobodu a právo je trvalý a demokratická kontrola zákonnosti činnosti výkonné moci, včetně policie a státního zastupitelství, je nutná. Náš režim vznikl v listopadu 1989 v boji za vládu volených, svobodu a právní stát. Tyto hodnoty musí být nadřazeny různým kampaním.